Ohrozenie vlastného života zvyšuje stres v práci. Vyplýva to z rebríčka „Najstresujúcejšie povolania roka 2016“. Na najvyššie priečky sa totiž dostali pracovníci bezpečnostných zložiek. V top desiatke ich dopĺňajú ľudia pracujúci v komunikácii: novinári, koordinátori podujatí či PR manažéri. Pociťujete stres v práci aj vy? Máme pre vás tipy, ako ho zvládnuť.

Štúdiu „Najstresujúcejšie povolania roka 2016“ zverejňuje každoročne americký portál CareerCast.com. Stres podľa tvorcov rebríčka spôsobuje jedenásť faktorov – cestovanie, uzávierky či termíny, práca pod dohľadom verejnosti, súťaživosť, fyzická náročnosť, podmienky prostredia, nebezpečenstvo, ohrozenie vlastného či iného života, práca so zákazníkmi či verejnosťou a potenciál nárastu počtu pracovných miest.

Z čoho pramení stres v najstresujúcejších povolaniach

201602_stress_jobs

Dôvody stresu, ktorý zažívajú ľudia pracujúci v najstresujúcejších zamestnaniach, sa výrazne líšia.

Pre tento rok je najstresujúcejším povolaním vojak najmä pre fyzickú náročnosť, nebezpečné podmienky a osobné riziko. No aj keď je práca v armáde nesmierne stresujúca, ponúka zároveň množstvo benefitov. Popri vojakoch zažívajú veľký stres v práci aj hasiči, piloti a policajti, pretože majú zodpovednosť za životy iných ľudí. Prvú päťku uzatvárajú koordinátori podujatí. Ich práca síce nie je tak fyzicky náročná alebo nebezpečná, no musia stihnúť tesné termíny a sú neustále pod tlakom objednávateľa podujatia. „Plánovači podujatí musia čeliť mnohým emóciám, takže musia byť tou upokojujúcou silou v miestnosti,“ priblížila Nicole Matthews, eventová koordinátorka zo San Diega.

Podobné profesie, ako eventový manažér, dominujú druhej polovici rebríčka – PR manažér, výkonný člen vyššieho manažmentu, televízny reportér a redaktor novín. Takisto bežne nezažívajú fyzické nebezpečenstvo, no musia zvládať záťažové situácie v oblasti veľmi orientovanej na výsledky. Napríklad PR manažéri sú vystavení stresu prameniacemu najmä z horiacich termínov, ktoré nemôžu ovplyvniť, a z vystupovania na verejnosti. Nuž a občas sa ich posolstvo nestretne s pochopením. „Niekedy dostanú od novinárov vynadané, že otravujú alebo ponúkajú nezaujímavý príbeh,“ hovorí Lauren Littlefield, prezidentka Field Public Relations v americkom Indianapolise. „Vyžaduje to hrošiu kožu, aby ste po takomto telefonáte skúšali ďalej.” Na druhej strane je práca v PR veľmi uspokojivá, ponúka každý deň niečo nové a je vzrušujúca.

Najmenej stresujúce povolania

„Stresu sa nevyhnete, nech pracujete kdekoľvek,“ myslí si Kyle Kensing z CareerCast. „Ak však hľadáte profesiu, ktorá ponúka istotu, dobré vyhliadky a plat, no nie je fyzicky náročná, nebezpečná či obmedzovaná neustálymi termínmi, zvážte najmenej stresujúce povolania, ako napríklad diabetológ či knihovník.“ Väčšina povolaní v desiatke najmenej stresujúcich vyžaduje aspoň bakalárske vzdelanie, niektoré vysokoškolské a vyššie.

201602_stress_jobs2

Ako si poradiť so stresom

Práca všeobecne nás stresuje. Najmä fakt, že nestíhame urobiť za jeden deň všetko, čo by sme mali. Tento aspekt patrí podľa výskumu medzi najväčšie stresové faktory v našich životoch, popri nedostatku peňazí, času či nárokoch, ktoré na seba kladieme. Stres sa prejavuje ťažkosťami so spánkom, nesústredenosťou, stratou chuti do jedla, stratou sebavedomia, negatívnym zmýšľaním. Ak ho chcete zmierniť, môžu vám pomôcť tieto triky:

  • Zverte sa priateľovi: Je dobré podeliť sa s problémami s niekým, komu dôverujete.
  • Nájdite si čas pre seba: Život plný záväzkov voči kolegom, rodine, priateľom je iba život plný záväzkov. Je dôležité mať voľný čas, chvíľu jednoducho nezaplnenú povinnosťami.
  • Urobte niečo nové: Zameranie na niečo nové a noví ľudia môžu vašu myseľ oslobodiť od starostí a osviežiť vás.
  • Buďte aktívnejší: Nemusíte hneď podávať športové výkony. Stačí, ak sa cez obedňajšiu prestávku prejdete na čerstvom vzduchu.
  • Prevezmite väčšiu kontrolu: Ak sa cítite pasívny – teda, že iba reagujete na podnety z okolia bez presadzovania a skúmania vlastnej vôle – zmeňte to. Povedzte nie, ak niečo nechcete robiť.

Ak máte pocit, že váš problém so stresom vám prerastá cez hlavu, začnite si písať stresový denník – zaznamenajte si situácie, dôvody a reakcie v najťažších momentoch. Môžete tak zistiť, čo vám robí najväčší problém a bojovať s tým efektívnejšie.

red, 29.2.2016