Najlepší veľvyslanec firmy na sociálnych sieťach je jej zamestnanec. Samozrejme ten spokojný. Informáciám na Facebooku totiž potenciálni uchádzači o miesto ľahšie uveria, ak ich sprostredkujú iné “zdroje” ako je samotná spoločnosť. Vo všeobecnosti pritom platí, že HR marketing a recruiting robia podniky hlavne pomocou LinkedIn, ten však nemusí byť tak účinný ako iné online médiá. Čo by však mali HR profesionáli vedieť o využívaní sociálnych sietí vo svojej profesii? Aj na to odpovedá prieskum Sociální sítě v HR marketingu a recruitmentu, ktorý medzi českými personalistami urobil Grant Thornton. Stiahnuť si ho môžete TU . A prípadne porovnať, ako sa dáta spoza rieky Moravy zhodujú so situáciou u vás.

Štúdia (zber dát bol na jeseň minulého roka medzi 218 HR profesionálmi z rôzne veľkých firiem z rôznych odvetviach v celej ČR) priniesla zaujímavý fakt. Všetky najznámejšie kanály, teda LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter a YouTube, používa súčasne len 8 percent spoločností. Suverénne najpopulárnejší je prvý menovaný – LinkedIn na recruiting a HR marketing nasadzuje 90 percent respondentov, o 12 percentuálnych bodov za ním skončil Facebook. To sa však môže onedlho zmeniť. Platí totiž, že kým priemerný Čech strávi denne na Facebooku hodinu, na LinkedIn sa zdrží len niekoľko minút za mesiac.

Obsahová náplň firemných sociálnych sietí s HR tématikou vzniká dosť živelne.

Celkovo má v ČR najznámejšia sociálna sieť necelých 5 miliónov používateľov, na Slovensku je to zhruba 2,5 milióna. Facebook tak umožní zasiahnuť približne polovicu populácie vo veku od 13 do 65 rokov. Jeho väčšie využitie v HR oblasti však naráža na fakt, že mnohí personalisti ho stále považujú skôr za súkromnú záležitosť a oveľa prirodzenejšie im pripadá využívať na svoje posolstvá LinkedIn. Ďalšie siete ako Instagram či Twitter v porovnaní s nimi len paberkujú.

Zo zmienených posolstiev sú lídrom inzeráty na voľné pracovné miesta. Naopak len výnimočne alebo dokonca nikdy sa medzi nimi vyskytujú informácie o benefitoch alebo úspechoch spoločnosti. Autori prieskumu však očakávajú, že príspevkov z reálneho života spoločností bude postupne pribúdať.

Zdá sa pritom, že obsahová náplň firemných sociálnych sietí s HR tématikou vzniká dosť živelne. Dve tretiny českých firiem totiž nemajú pre HR marketing
a online recruitment žiadnu ucelenú stratégiu. Len pätina má nasadenú pokročilú analytiku a jasne definované ciele. A mnohé podniky narážajú v tejto oblasti na viaceré problémy.

Medzi hlavné dôvody, prečo nedostatočne využívajú sociálne siete, uvádzajú HR profesionáli nedostatok času. Chýbajú aj kompetentní, vzdelaní pracovníci (čo vedie k nekoncepčnému prístupu), chýba kreativita a stratégia. Veľkým strašiakom sú hejteri, trollovia a ohovárači. No a viacerí respondenti sa sťažovali na zamestnancov vlastnej spoločnosti. Tvrdia, že niektorí nemajú radi sociálne siete, nechcú byť na nich prezentovaní a celkovo sa málo zapájajú.

Na úvod zapojte hlavne vašich ambasádorov, ktorí sa už teraz zúčastňujú na employer brandingu.

A to je škoda. Grant Thornton totiž tvrdí, že HR profesionáli by mali zapájať zamestnancov do náborových kampaní. Hlavným dôvodom je, že ľudia viac dôverujú informáciám, ktoré dostanú od svojich priateľov a kolegov v porovnaní s tými, ktoré zdieľajú firemné profily. “Na úvod zapojte hlavne vašich ambasádorov, ktorí sa už teraz zúčastňujú na employer brandingu. Ostatní zamestnanci by ale nemali byť do zdieľania a lajkovania firemného obsahu nútení, pokiaľ sú pre nich sociálne siete viac osobnou záležitosťou a zábavou,” tvrdia autori prieskumu. Mimochodom, 14 percent firiem úplne blokuje využívanie sociálnych sietí a desatina ich má do určitej miery obmedzené.

Sociálne siete sú však fenomén, ktorí nemôžu HR profesionáli ignorovať. Svojím osobným profilom by mali podporovať ten firemný a ísť tak ostatným kolegom v práci príkladom. Ďalšou dôležitou vecou je monitoring týchto sietí, ktorý nielen pomáha spoznávať konkurenciu a sledovať pohyb talentov, ale aj jasne definovať ciele a nástroje, ktoré pomôžu osloviť to správne publikum.

red, 3.5.2018