Na poli technologických inovácií bol nábor  zamestnancov v minulých rokoch relatívne prehliadanou témou. Karty sa však začali obracať a recruiting sa opäť dostáva do popredia, čo môžeme vidieť aj na zaujímavých technologických novinkách, ktoré v tejto oblasti postupne prichádzajú na trh. 

Ľudia, resp. tí správni ľudia, sú v biznise nevyhnutní, rozhodujúci, kľúčoví… Ťažko nájsť prívlastok, ktorý plnohodnotne opíše dôležitosť správnych talentov na správnom mieste, no môžeme namiesto toho nájsť príklad z praxe – Instagram.

Instagram je mobilná aplikácia na zdieľanie fotiek, ktorá má prvky sociálnej siete a ktorá prišla na trh v októbri 2010. Jej obľúbenosť rástla raketovým tempom: prvý milión užívateľov mala už v januári 2011 a ku koncu roku už aplikáciu aktívne využívalo 30 miliónov ľudí.

Veľký úspech vzbudil pozornosť veľkých hráčov a o pár mesiacov neskôr prešiel Instagram pod strechu Facebooku, ktorý zaňho ponúkol 1 miliardu dolárov. Zaujímavé však je, koľko ľudí v čase miliardového predaja pre Instagram pracovalo. Neboli to desaťtisíce, tisíce a dokonca ani stovky. Instagram v tej dobe zamestnával „iba“ trinásť ľudí, vrátane jeho zakladateľov.

Instagram sa tak stal silným príkladom toho, akú hodnotu vlastne má tím zložený z vhodných, motivovaných a angažovaných talentov. Preto je aj dnes, v časoch rastúceho dopytu po nových zamestnancoch, zaujímavým recruitingovým mementom.

Aj dnes je, samozrejme, kľúčové, obsadzovať voľné pozície čo najkvalitnejšími zamestnancami, ktorí čo najlepšie zapadnú do tímu a pritom to celé spraviť v čo najkratšom čase. Personalistom pritom svitá na zaujímavé časy, pretože sa objavuje čoraz viac inovácií a nástrojov, ktoré celý tento proces výrazne zefektívňujú.

Zautomatizovaný screening životopisov

Začnime od začiatku. Otvorí sa voľná pozícia, personalista rozpošle ponuky a pripraví mailovú schránku na nápor životopisov. Pri vysoko špecializovaných profesiách môže reakcie spočítať na prstoch jednej, v lepšom prípade dvoch rúk, no pri veľmi atraktívnych ponukách môžu prísť pokojne aj stovky životopisov.

Vtedy príde pre HR-istu obdobie plné časovo náročnej a robotickej práce, kedy musí všetky životopisy vyhodnotiť a vybrať vhodných kandidátov, ktorých kontaktuje. Toto obdobie je pritom náročné pre obe strany – náborár má práce vyše hlavy a uchádzačom často neostáva nič iné, ako čakať na reakciu.

V tomto momente môže prísť na pomoc nástroj, ktorý prvotné prechádzanie životopisov spraví automaticky. Takéto softvéry si preštudujú firemné rozhodnutia pri predchádzajúcich náboroch a prejdú si skúsenosti, zručnosti a ďalšie relevantné vlastnosti súčasných zamestnancov na jednotlivých pozíciách.

Získa tak predstavu kandidáta, ktorý by pre firmu mohol byť vhodným zamestnancom a tieto poznatky aplikuje pomocou umelej inteligencie na prijaté životopisy, ktoré následne vyhodnotí na preddefinovanej škále (1 – 10, A – D alebo podobne).

Podobný princíp, kedy softvéry pomocou umelej inteligencie vyhodnocujú jazyk, pritom môže byť použitý aj v žiadostiach o prácu, resp. motivačných listoch. Programy napríklad dokážu v týchto dokumentoch vyhodnotiť použité slová a na ich základe vytvoriť profil uchádzača (napr. IBM Watson Knowledge Studio, ktorý dokáže spracovať neštruktúrované dáta).

Video pohovory pod dohľadom AI

Zostaňme ešte chvíľu pri umelej inteligencii a vyhodnocovaní kandidátov. Pre firmy, ktoré chcú zmodernizovať a zatraktívniť výberový proces a vytvoriť tak netradičnú candidate experience (teda skúsenosť uchádzača), je dnes zaujímavým médiom video.

Personalisti majú možnosť nahrať priebeh pohovoru, prípadne požiadať uchádzača o zodpovedanie otázok prostredníctvom video vizitky. V druhom prípade tak kandidát nemusí posielať životopis ani motivačný list, pretože všetky informácie, ktoré náborára zaujímajú, získa práve z videa. To mu pomôže vyhodnotiť softvér s umelou inteligenciou.

Na rozdiel od spomínaných nástrojov na prechádzanie životopisov však takéto softvéry neanalyzujú iba to, čo kandidát povie, ale aj to, ako to povie. Pozrú sa teda aj na obsah prejavu uchádzača, jeho jazykovú úroveň, rečové vzorce, tón hlasu, mimiku, gestá a dokonca aj faktory ako rozširovanie zreníc a podobne.

Príkladom z tejto oblasti je spoločnosť HireVue, ktorá už spolupracovala s firmami ako Vodafone, Nike, Intel alebo Deloittte.

Chatboti uľahčujúci nábor

Chatbotom sme sa nedávno venovali v samostatnom článku, pretože ich potenciál v rámci HR rozhodne nie je zanedbateľný. Ide o programy, s ktorými môžete komunikovať v textovom rozhraní a ktoré simulujú ľudskú interakciu.

Tieto služby stoja na systéme pravidiel, stromov komunikácie a môžu byť vybavené určitou formou umelej inteligencie, čo výrazne zvyšuje ich potenciálny prínos pre biznis. Pre príklad chatbota zefektívňujúceho recruitingový proces pritom nemusíme chodiť vôbec ďaleko.

Slovenská reklamná agentúra Zaraguza si minulý rok vytvorila pre interné potreby Jamesa Bota. Ten bol odpoveďou na veľký príliv záujemcov o prácu v tejto spoločnosti a automaticky vám odpovie, ak agentúre na Facebooku zašlete správu obsahujúcu kľúčové slová ako „práca“ alebo „zadanie“ (prípadne ich české ekvivalenty). James následne využije vlastnú logiku a vygeneruje unikátne zadanie projektu, stanoví čas na dokončenie a poinformuje o voľných pracovných pozíciách.

Personalisti tak už nestoja v prvej línii pri neustálom odpovedaní na rovnaké otázky a od záujemcov, ktorých neodradí vygenerované zadanie, dostávajú rovno vypracované projekty.

VR – Virtuálna Realita alebo Výborný Recruiting?

Virtuálna realita je čoraz obľúbenejším a dostupnejším médiom, ktoré si prediera cestu k zákazníkom hlavne cez hry a videá, ktoré diváka doslova vtiahnu do deja. Možnosti jej využitia však tieto hranice už prekračujú. Môžete ju nájsť napríklad v zdravotníctve (vhodné pre študentov alebo profesionálov pripravujúcich sa na vysoko rizikové operácie) alebo v architektúre (namiesto vizualizácie sa môžete prejsť po plánovanej budove) atď.

Svoje využitie však má aj v nábore. Podobne ako pri video pohovoroch alebo chatbotoch môžu firmy kandidátom vytvoriť špecifický zážitok a prezentovať sa ako moderný zamestnávateľ. Pomocou virtuálnej reality totiž môžu napr. uchádzačom ukázať firemné priestory alebo vytvoriť simuláciu pracovného dňa.

Zaujímavým nástrojom tak môže byť napr. pri veľtrhoch práce, budovaní zamestnávateľskej značky alebo ako súčasť onboardingu, kedy sa nový kandidát zoznámi s pracovným prostredím ešte skôr, ako vôbec nastúpi do práce.

Matej Blahušiak pre vás napísal aj ďalší zaujímavý článok, nájdete ho TU.

Matej Blahušiak

Som full-time bloger/copywriter, ktorý píše o všetkom, čo sa na Slovensku aj vo svete dotkne firemných technológii na poli HR. V GLOBESY fungujem ako predĺžená klávesnica napojená na firemné know-how, a preto sa za oponou článkov s mojím menom často skrývajú aj informácie od top konzultantov s desiatkami rokov praxe.