“Nie som dievča pre všetko,” môže si v duchu (a možno aj nahlas) pomyslieť váš zamestnanec, keď mu dáte netradičnú úlohu. Je totiž niekoľko aktivít, ktoré by ste od svojich podriadených nemali nikdy požadovať. Z času na čas sa totiž môžu stať (s veľkou pravdepodobnosťou sa aj stanú) udalosti, ktoré znemožnia či aspoň znepríjemnia pobyt na pracovisku. Alebo naopak sú vyslovene proti dobrým mravom a etike. Niekto by si s nimi mal poradiť, čo má teda v takejto situácii urobiť manažér? Desať rád je na webe The Balance Careers .

  1. Upratanie neporiadku: Väčšina firiem má na tieto práce špecialistov. Ale stať sa to môže. Napríklad meníte toner v tlačiarni a z prázdnej kazety sa neočakávane vysype na podlahu čierny prášok. To treba upratať okamžite – ale kto sa na to má podujať? Určite by ste nemali niekoho jednoducho poveriť vyčistením toho, čo ste vy sami spôsobili. Manažér by v tomto prípade mal ísť príkladom. Nie je na škodu ukázať, že si dokážete aj skutočne zašpiniť ruky.
  2. Dovolenka je posvätná: Z času na čas potrebujete v práci každú ruku. Neočakávaný nápor samozrejme vyvoláva nutkanie stiahnuť do firmy všetkých, dokonca aj tých, ktorí majú dovolenku. Ak si niekto nahlásil voľno, má dohodnutý výlet s rodinou či rezervovaný pobyt v hoteli, nerušte mu jeho plány. Podľa zákona síce zamestnávateľ môže dovolenku stopnúť, ale využite to nanajvýš v prípadoch, keď si Jozef chce v utorok upratať v pivnici. Vtedy ho kľudne požiadajte, či by to neurobil v stredu, pretože teraz ho súrne potrebujete v práci.
  3. Nezaplatené nadčasy: Nie je výnimka, že v pracovnej zmluve je uvedený počet hodín, ktoré má zamestnávateľ právo vyžadovať od zamestnanca nad rámec jeho štandardného pracovného času. Ale platí, že žiadať od niekoho, aby nezostával v práci “po záverečnej” a radšej to dokončil doma len z dôvodu, aby mu firma tento čas nemusela zaplatiť, je veľmi zlý nápad.
  4. Falšovanie a klamanie: “Upozorňujeme vás, že faktúra číslo 0001 je už mesiac po splatnosti. Ak…” Stane sa, že firma zabudne uhradiť svoje záväzky. No nemala by to kamuflovať klamstvami typu: “Ale veď my sme vám to uhradili, asi sa stala chyba v banke alebo…”. Nežiadajte od svojich ľudí, aby klamali kvôli chybám či omylom firmy. Alebo falšovali údaje na dokumentoch a pod. Je to neetické a navyše stratíte ich rešpekt.
  5. Vezmite to na seba: Niečo sa pokazilo, aktivita spustená na váš pokyn nedopadlo dobre. A vedenie sa pýta, kto je na vine? Určite by ste ako manažér nemali povedať, že to je človek, ktorý vykonával vaše nariadenia. Naopak, aj v prípade, že nejde priamo o vašu chybu, je dobré prevziať zodpovednosť za svojich podriadených.
  6. Šialené termíny: Platí niečo podobné, ako pri nezaplatených nadčasoch. Aj keď ľuďom uhradíte každú minútu, ktorú pre firmu odpracujú, nemali by ste ich permanentne tlačiť do plnenia nereálnych termínov či práce výrazne nad rámec bežnej pracovnej doby. Nezabudnite na to, že dnes si hlavne mladí ľudia cenia voľný čas na život viac ako viac peňazí na výplate.
  7. Pozor na zneužívanie: Zákony a pravidlá, ktoré potláčajú sexuálne, rodové či rasové zneužívanie musí firma rešpektovať. Ale môže dôjsť k situácii, kedy sú vaši zamestnanci vystavený takýmto praktikám zo strany obchodného partnera. Zasiahnite. Či už osobne prevezmete takéhoto klienta do svojej kompetencie, alebo to vyriešite s jeho nadriadeným, určite umožnite, aby zamestnanci mohli takýmto praktikám čeliť či sa im úplne vyhnúť.
  8. Šikana: Každý sme sa s ňou v živote stretli a vieme, že je skutočne nepríjemná. Preto šikana nesmie mať miesto ani vo vašej firme či len na jednom oddelení. Radšej sa zbavte človeka, ktorý je jej zdrojom, ako by ste mali neustále čeliť jej negatívnym dôsledkom.
  9. S chorobou domov: Mnohí si dnes radšej vezmú dovolenku, len aby mali počas liečby vyšší príjem. Ale čo ak už voľno nemajú? Tak choroboplodné zárodky prenášajú v práci na svojich kolegov. Je lepšie takých ľudí jednoducho poslať domov a v žiadnom prípade od chorých nevyžadujte, aby pred liečbou uprednostnili pracovisko.
  10. Vynútená charita: Darovať peniaze či iným spôsobom pomôcť druhým je záslužné. No nenúťte k tomu ľudí, ktorí to skrátka robiť nechcú alebo uprednostňujú inú formu charity. Sú to ich peniaze a aj keď by si za ne každý rok zbytočne kupovali nové auto, je to len ich vec.

red, 6.9.2018