Na práci regionálneho marketéra je skvelé, že máte možnosť poznávať rôzne krajiny, rôznych ľudí a s tým i najrôznejšie manažérske štýly. Región strednej a východnej Európy možno nemá až tak veľkú rozlohu, ale je v ňom vyše 15 štátov, v ktorých sa rozpráva viac ako 20 jazykmi a píše troma druhmi písma. A hlavne sú v ňom veľké kultúrne rozdiely. Vrátane štýlu práce.

Zvládnutie diverzifikovaného tímu je výzva. Nielen, že osobnosť každého člena regionálneho tímu je iná. I marketing funguje v každom štáte trochu odlišne. Musíte poznať miestne zvyky a tradície, želania a správanie zákazníkov i kolegov, rovnako ako ich kultúru na pracovisku.

Časom som si vyvinul pre každú krajinu trochu iný štýl komunikácie. Snažím sa adaptovať na miestne prostredie a ľudí. Začínam s tým najjednoduchším – s pozdravom. Či pri vystupovaní z lietadla, alebo keď idem do kancelárie, vždy zdravím v jazyku danej krajiny.

Na Balkáne kávička, v Česku seriózny míting

Nie som fanúšik stereotypov. No postupne som zistil, že skutočne existujú určité vzorce. Napríklad ja ako typický Slovák mám rád pohostinnosť a podľa toho sa aj správam. Ľudia z južanských krajín môjho regiónu majú zas väčšiu tendenciu rýchlo sa pre niečo nadchnúť a diskusie s nimi sú emocionálnejšie a vášnivejšie. Neberiem to osobne, skrátka viem, že je to spôsob, akým sa na Balkáne bežne vyjadrujú, v čom je rozdiel napríklad v porovnaní s komunikáciou severnejšie položených štátov regiónu.

Kľúčom k úspešnému vedeniu diverzifikovaného tímu nie je nič iné ako komunikácia.

Veľké rozdiely vidím aj v tom, ako si jednotlivé tímy plánujú schôdzky. Kolegovia z Jadranu majú radi neformálnejšie a kratšie, náhodné schôdzky na káve, často i mimo kanceláriu. V Českej republike, kde mám svoju základňu, mávame s kolegami väčšinou dlhšie schôdzky. Sú dopredu naplánované vrátane agendy a veľmi efektívne vedené.

Rovnaká akcia v rôznom šate

Odlišnosti v mentalite jednotlivých národov, ktorým sa musí manažér prispôsobovať, pekne demonštruje rozdielny prístup k organizácii v podstate rovnakej akcie. Konferenciu SAP Forum máme takmer vo všetkých krajinách v rámci CEE. Napríklad v Rumunsku sa tradične koná v päťhviezdičkovom hoteli a trvá len pár hodín. Medzinárodný hosť prezentuje tému v angličtine a väčšina hostí príde na kratší dobu. Naproti tomu v Maďarsku sa zákazníci radi zúčastnia aj viacdennej konferencie v maďarčine. Pripravujeme tam preto veľmi rôznorodý program, ktorý má aj zábavnú časť.

Kľúčom k úspešnému vedeniu diverzifikovaného tímu nie je nič iné ako komunikácia. Tak, ako je pre marketing dôležité hovoriť rovnakým jazykom, ako váš zákazník, platí to i v rámci tímu. Neznamená to, že musíte plynule ovládať desať cudzích rečí. No poznať ich základy sa hodí. A hlavné je porozumieť rôznym zvykom, mentalitám a očakávaniam.

Máte aj vy zaujímavé skúsenosti v tejto oblasti? Neváhajte a pošlite nám ich na redakcia@simpletalent.sk .

Juraj Polerecký

Je riaditeľom marketingu v SAP pre región strednej a východnej Európy. Má viac ako 9-ročné skúsenosti v oblasti marketingu v segmente informačných technológií. Aktuálne pôsobí v dcérskej spoločnosti SAP v Prahe.