Pár sekúnd, v lepšom prípade pár desiatok. Toľko máte času, aby ste svojim životopisom zaujali. Zozbierali sme najlepšie trendy a najčastejšie chyby, ktoré by vám nemali uniknúť. Životopis sa mení a prispôsobuje nášmu súčasnému online svetu. Nezostaňte pozadu.

Zamestnávatelia venujú životopisom stále menej času. V prieskume pre CareerBuilder väčšina (70 %) priznala, že nad resumé strávi menej ako päť minút a polovica (48 %) menej než dve minúty. Štúdia TheLadders dokonca hovorí iba o šiestich sekundách. Aby ste nepremrhali tento krátky čas, mal by byť váš životopis perfektný a jedinečný.  Najnovšie trendy pre rok 2016 prezradila v blogu riaditeľka Great Resumes Fast Jessica Holbrook Hernandez. Tu je výber tých, ktoré nás zaujali najviac.

Trend 1: Povedzte svoj príbeh a nič viac

Každé slovo sa počíta. Používajte krátke vety. Veďte oko čitateľa, internet zmenil spôsob nášho čítania. Už viac nečítame odhora nadol. Neustále pohľadom kĺžeme po rôznych častiach stránky. Prispôsobte tomu štruktúru svojho životopisu, inak môžu byť dôležité fakty prehliadnuté. „Vyboldujte“ svoje úspechy.

Trend 2: Buďte nemilosrdným editorom

Vytvorte ten najlepší životopis. Potom sa naň pozrite znova a bez milosti škrtajte. Po tejto úprave to urobte celé ešte raz. Pri každej vete sa pýtajte sami seba, či je táto informácia dôležitá pre váš príbeh, čo ňou chcete povedať zamestnávateľovi.

Trend 3: Použite vzorec

Ide o takzvané „CAR“, „SAR“ alebo „PARI“ prístupy k vysvetleniu vášho profesijného príbehu. V podstate ide o popísanie situácie či problému, vášho riešenia a výsledku. V ideálnom prípade výsledok pozitívne ovplyvnil vášho zamestnávateľa či klienta. Stále platí, že máte byť nemilosrdne stručný. Príklad:

Situácia: Firma zaznamenala v roku 2014 stratu 960 000 EUR.

Akcia / opatrenia: Zníženie nákladov o 30 %, opatrenia na zníženie fluktuácie, prepracovanie rozpočtu.

Výsledok: Zabezpečený zisk 650 000 EUR v 2015.

Doplňte túto SAR pasáž vo vašom životopise o niekoľko konkrétnych bodov, v ktorých vysvetlíte svoj prínos, odbornosť a skúsenosti súvisiace s danou situáciou.

Trend 4: Peniaze, peniaze, peniaze

Ako ste ich získali, ušetrili, generovali, pomohli v procese – všetko sa točí okolo všemocných peňazí. Zamyslite sa, aký vplyv mali vaše konkrétne kroky v doterajšej kariére na ziskovosť firmy? Nájdite súvislosť.

Trend 5: Grafika

Táto téma je kontroverzná a teda na vlastné riziko. Niektorí odborníci odvážne radia pre upútanie pozornosti použiť grafy, čísla, obrázky. Iní, naopak, tvrdia, že tým zbytočne mrháte čas personalistu a je treba sa tomu vyhnúť. Za zváženie to stojí, ak sa uchádzate o pozíciu v marketingu, obchode, technológiách, sociálnych médiách, grafickom dizajne či telekomunikáciách.

Niekoľko naozaj zaujímavých vzorov grafických životopisov nájdete tu. Vlastnú infografiku si môžete urobiť pomocou portálov Visme, Visually, Vengage, Infogram, či Easelly.

Bonusový tip pre lepší životopis: Buďte ústretový, hyperlinkujte vašu emailovú adresu a používajte aktívne linky na váš LinkedIn profil, sociálne siete či webstránky.

Najväčšia chyba, akú môžete v životopise urobiť: Klamstvo

CareerBuilder vo svojej výročnej štúdii odhalil najväčšie chyby v životopisoch – od nevinných omylov až po očividné lži, s ktorými sa stretli zamestnávatelia počas vlaňajška. Online prieskumu sa zúčastnilo vyše 2 000 personalistov z rôznych oblastí. Jednou z najväčších chýb je klamanie, ktoré je častejšie, než by sa mohlo zdať. Viac ako každý druhý zamestnávateľ (56 %) objavil v životopise lož. Najčastejšie sa podľa zamestnávateľov týkala týchto oblastí:

  • Prikrášlenie či zveličenie skúseností: 62 %

  • Prikrášlenie či zveličenie kompetencií: 56 %

  • Dátumy zamestnaní: 39 %

  • Pomenovania pozícií: 31 %

  • Akademické tituly: 28 %

Niektoré klamstvá či omyly dokonca vyvolávajú úsmev. Kandidát napríklad v životopise tvrdil, že kedysi bol generálnym riaditeľom spoločnosti, v ktorej sa uchádzal o miesto. Ďalší uvádzal, že vie plynule dva jazyky, z ktorých jeden bol „pig Latin“ (kódovaný jazyk v angličtine). Link na osobný web ďalšieho kandidáta zase odkazoval na pornostránku. Jeden z o záujemcov o prácu dokonca tvrdil, že dostal Nobelovu cenu.

Čo chcú v životopisoch vidieť zamestnávatelia

Ak chcete získať zamestnávateľa na svoju stranu, nemusíte sa uchyľovať ku klamstvám. CareerBuilder zistil, že chcú toto:

  • Životopis prispôsobený otvorenej pozícii u zamestnávateľa: 61 %
  • Životopis doplnený motivačným listom: 49 %
  • Životopis adresovaný priamo personalistovi podľa mena: 26 %
  • Životopis obsahujúci odkazy na kandidátove online portfólio, webstránku a podobne: 21 %

red, 7.3.2016