Do akej miery byť sám sebou a naopak, ako veľmi sa chovať podľa pravidiel. Nepodarený pracovný pohovor môže pochovať vaše šance na nové miesto. Je správne, ak chcete ukázať vašu osobnosť, no ak k nej patrí slang či afektovanosť, môžete mať problém. Prevedieme vás najočividnejšími aj najnenápadnejšími, no o to dôležitejšími chybami, ktorým sa musíte vyhnúť.

CereerBuilder sa pýtal zamestnávateľov, s akými vážnymi chybami sa stretávajú počas pohovorov. Zažívajú aj bizarnosti. Napríklad jeden kandidát si zo stola pýtajúceho sa vzal fotografiu rodiny, ďalší začal kričať, lebo interview trvalo pridlho, ďalší zase svoje odpovede na otázky spieval. Zamestnávatelia sa stretli aj s tým, že uchádzačka si počas pohovoru natrela nohy krémom alebo iný počas telefonického pohovoru spláchol. Tieto výstrelky sú skôr ojedinelé a zrejme sa zhodneme, že by vás stopercentne obrali o šancu na novú prácu. Zamestnávatelia sa však často stretávajú aj s menej očividnými chybami, ktoré si uchádzači možno ani neuvedomujú.

Najčastejšia chyba: zlá reč tela

Chyby v mimike a gestike patria podľa vyjadrení zamestnávateľov k tým najčastejším, ktoré uchádzači o miesto počas pracovných pohovorov robia. Kandidáti najmä:

  • Nenadväzujú očný kontakt: 67 %
  • Neusmievajú sa: 39 %
  • Hrajú sa s niečím na stole: 33 %
  • Majú zlé držanie tela: 30 %
  • Príliš sa vrtia v kresle: 30 %
  • Majú prekrížené ruky na hrudi: 29 %
  • Hrajú sa s vlasmi alebo sa dotýkajú tváre: 27 %
  • Majú slabý stisk ruky: 21 %
  • Príliš intenzívne gestikulujú rukami: 11 %
  • Majú prisilný stisk ruky: 7 %

Neospravedlniteľné chyby počas interview

Personalisti vedia, že kandidáti sú v strese a sú ochotní pár chybičiek prehliadnuť. No existujú aj relatívne časté chyby, cez ktoré už nie sú ochotní sa preniesť. Podľa štúdie CareerBuilder interview zruinujete, ak vás prichytia pri klamstve (69 % zamestnávateľov to považuje za neospravedlniteľnú chybu), počas pohovoru dvihnete telefón alebo odpoviete na sms správu (68 %), chováte sa arogantne (60 %), ste nevhodne oblečený (50 %), alebo nadávate (50 %).

Začiatočnícke chyby, ktoré jednoducho nesmiete urobiť

Ak ste na typickom pracovnom pohovore ešte neboli, zíde sa vám aj prehľad najzákladnejších chýb, ktorým sa určite musíte vyhnúť. Ak sa vám totiž stane niečo z tejto kategórie „školáckych“ omylov, môžete zničiť obraz, ktorý ste si životopisom alebo už počas pohovoru prácne vytvorili.

  • Meškáte – to jednoducho neprichádza do úvahy. Vyzerali by ste neprofesionálne, neorganizovane a zrejme aj spotene. Pripravte sa vopred, pozrite si presnú trasu na mape a dajte si aspoň pol hodinu rezervu.
  • Použijete slang – formálnosť vášho jazyka do istej miery závisí od pozície, o ktorú sa uchádzate. Ale vo všeobecnosti sa snažte slangu úplne vyhnúť. Personalisti nie sú vaši priatelia. Zatiaľ.
  • Ohovárate súčasného zamestnávateľa – ubráňte sa pokušeniu vyjadriť vaše pocity k súčasnému nadriadenému či kolegom a buďte čo najviac pozitívny. Ste predsa tímový hráč.
  • Nesústredíte sa a nepočúvate – vyhnite sa akýmkoľvek príznakom nudy či únavy. Nezívajte, neklipkajte očami, seďte vzpriamene. Snažte sa udržať pozornosť a buďte entuziastický.
  • Zameriavate sa na peniaze – hovorte o platových očakávaniach, až keď vás vyzvú, nezačínajte túto tému prvý.
  • Príliš sa ospravedlňujete – neospravedlňujte sa za nedostatok skúseností či za neschopnosť odpovedať okamžite na nejakú otázku. Vzbudíte dojem nízkeho sebavedomia a nedôvery vo vlastné schopnosti.

Čomu by sa mali vyhnúť personalisti

Nielen uchádzači môžu pokaziť pracovný pohovor. Chyby robí aj druhá strana. Podľa prezidenta New Light Learning and Development Shawna Doylea množstvo lídrov nevie viesť pohovor, čo vyústi do zlého výberu a nákladov pre firmu. „Je to drahá chyba,“ myslí si Doyle. Podľa neho by sa manažéri či personalisti, ktorí vedú pohovor, mali vyhnúť týmto pochybeniam:

Neviete presne, akého kandidáta hľadáte: premyslite si, aké kvality má mať váš nový človek. Uvažujte v kategóriách „kompetencie, kultúra a skúsenosti“.

Nemáte skúsenosti s vedením pohovoru: veľa spoločností postaví manažérov do úlohy pýtajúcich sa bez toho, aby ich predtým naučili efektívne techniky rozhovoru. Excelentného kandidáta od bežného kandidáta s excelentnými schopnosťami odpovedať na otázky vie väčšinou odlíšiť iba človek s tréningom.

Uspokojíte sa s prvou odpoveďou bez hlbšieho skúmania: ak napríklad kandidát vyzdvihne nejaký úspech, spýtajte sa na jeho konkrétny prínos k tomuto úspechu.

Veríte kandidátovi: uchádzači často ohýbajú pravdu, preto sa pýtajte kontrolné otázky.

Nevyžadujete viacero kôl rozhovorov: pre uchádzača je veľmi ťažké „obalamutiť“ viacerých ľudí a zároveň každý z nich môže spoznať jeho ďalšiu stránku.

Netestujete deklarované schopnosti: ak sa napríklad kandidát uchádza o miesto v zákazníckom centre a uvádza skúsenosti v tejto oblasti, nechajte ho spracovať testovací hovor od zákazníka.

Hovoríte priveľa: držte sa pravidla, že kandidát by mal hovoriť 80 % času a vy 20 %.

red, 14.3.2016