Rozlietané myšlienky na milión úloh, ktoré musíte vybaviť do dovolenky, znižujú vašu výkonnosť. Pomôcť môže tréning sústredenia sa. Takzvaná „mindfulness“, teda uvedomené prežívanie okamihu, sa dá naučiť. Vyskúšajte niektorú z najobľúbenejších aplikácií.

Výraz mindfulness nemá v slovenčine jedno výstižné pomenovanie. Ide o stav vyčistenej mysle, kedy ste schopný vnímať to, čo sa práve okolo vás deje. Do tohto stavu sa dostanete meditačným cvičením. Môžete ho praktizovať kedykoľvek počas dňa, aj v aute pred príchodom na dôležité stretnutie. Vďaka efektívnej meditácii by ste mali byť schopný oddeliť sa vnútorne aj od tej najstresujúcejšej situácie, zbaviť sa naliehavých myšlienok a toxického prostredia okolo vás. Meditácia takisto vylepšuje spánok.

Nezisková organizácia Mindfull preskúmala obchody s mobilnými aplikáciami a našla tieto obľúbené, náučné, jednoducho použiteľné aplikácie, ktoré sú ešte aj zadarmo. Väčšina z nich okrem meditačných cvičení ponúka aj jednoduchý časovač pre meditovanie v tichu alebo pri meditačných zvukoch.

Insight Timer

Je to jedna z najpopulárnejších bezplatných meditačných aplikácií. Obsahuje vyše 4 000 meditácií od viac ako tisícky učiteľov na rôzne témy – súcit, príroda, stres. Aplikácia neobsahuje odporúčanie postupnosti meditácií, necháva to na výbere používateľa.

Aura

Aplikácia je založená na jednoduchom princípe – každý deň dostanete novú, individualizovanú trojminútovú meditáciu. Rovnaká meditácia sa nikdy neopakuje. Aura sa vás na začiatku opýta na základné informácie, na váš vek, na úroveň stresu či postoj k životu. Ak sa vám nejaká meditácia zapáči, môžete si ju uložiť. Aplikácia je veľmi jednoduchá a vhodná pre začiatočníkov.

Omvana

Elegantná a vizuálne nádherná aplikácia obsahuje tisíce meditácií, z ktorých asi 75 je zadarmo. Populárna je ich ranná „6-fázová meditácia“ pre stredne pokročilých, ktorá v priebehu 20 minút prevedie človeka rôznymi fázami – od odpustenia, cez vďačnosť až po spojenie. Neobsahuje odporúčanie, ako postupovať cez jednotlivé meditácie.

Stop, Breathe & Think

Kým iné aplikácie od vás očakávajú, že sa hneď ponoríte do meditovania, Stop, Breathe & Think vám chce pomôcť najprv sa zoznámiť s mindfulness. Obsahuje časť „Naučte sa meditovať“, v ktorej vysvetľuje, prečo je to prospešné a čo môžete očakávať. Aplikácia ponúka takmer 30 bezplatných „sedení“ v rôznych dĺžkach a zameraných na rôzne oblasti – dýchanie, spojenie s vašim telom, vľúdnosť. Takisto zaznamenáva vaše pokroky v meditovaní. Je ideálna pre ľudí, ktorí potrebujú návod a štruktúru, aby si meditovanie osvojili a zvykli naň.

Calm

V momente, keď otvoríte aplikáciu Calm, pocítite pokoj. Relaxačné zvuky padajúceho dažďa sa automaticky prehrávajú na pozadí. Môžete si nastaviť aj iný zvuk na privítanie – praskajúci krb, cvrčky alebo „biely šum“. Calm ponúka bezplatne menší výber meditácií – dohromady 16, s dĺžkou od 3 do 30 minút. Začať môžete s ich programom „7 dní pokoja“ alebo si zvoliť meditácie o odpustení či milujúcej vľúdnosti. Aplikácia obsahuje aj rozprávky pre dospelých – relaxačné príbehy, ktoré vám pomôžu zaspať.

Aplikácie Insight Timer, Omvana, Stop, Breathe & Think a Calm sa dostali aj do ďalších výberov najlepších aplikácií na trénovanie mindfulness. Okrem nich editori odporúčajú aj The Mindfulness App, Headspace či Smiling Mind.

O mindfulness sme už písali. Zaujímavý článok nájdete TU.

red, 16.6.2017