Najväčší svetoví „frajeri“ v biznise, Richard Branson či Gary Vaynerchuk, blogujú. Pomáha to sile ich značky. Sú pre verejnosť zaujímaví, javia sa ako väčší odborníci a zvyšujú svoju cenu. Presne to isté funguje aj v menšom, na našom pracovnom trhu. Ak máte čo povedať, povedzte to na blogu. Čas strávený písaním sa vám vráti.

Podľa zakladateľky a riaditeľky portálu WorkItDaily.com J. T. O´Donnell by sme mali blogy vnímať ako novú generáciu motivačných listov. Kedysi sa motivačné listy posielali s každým životopisom. Dnes podľa O´Donnell až polovicu sprievodných listov nik neprečíta. Personalisti sú jednoducho unavení z opakujúcich sa fádnych, nadutých a nudných slov od stoviek kandidátov, ktorí to hrajú na istotu. Už sa nechcú pozerať na listy podľa šablón. Pôvodne mali motivačné listy prezradiť niečo zaujímavé o uchádzačovi a presvedčiť o jeho komunikačných schopnostiach. Už dávno však stratili originalitu.

Platformy pre profesionálne blogovanie umožňujú zverejniť váš originálny článok, ktorým odhalíte svoje schopnosti pred potenciálnymi zamestnávateľmi. Podľa O´Donnell nemusíte písať denne alebo týždenne. „Úplne stačí zverejniť jeden-dva dobre napísané posty na zaujatie zamestnávateľov,“ myslí si O´Donnell.

Ako sa dá využiť váš blog na prilákanie zamestnávateľov

  • Môžete podporiť všetky úspechy, ktoré spomínate v životopise či v profile na LinkedIne. Keď krok za krokom popíšete proces, ktorými ste dosiahli výsledky vo vašom odvetví, preukážete, že sú dôveryhodné. Činy hovoria jasnejšou rečou, než slová. Popíšte aktivity, ktoré ste podnikli, aby ste uspeli, a máte väčšiu šancu, že vám náborár zavolá.
  • Online odkazy na vaše články sa otvárajú a aj čítajú jednoduchšie. Ak pripojíte k životopisu motivačný list a žiadate personalistu, aby si ho otvoril, okamžite si znižujete šance, že to urobí. Oveľa pravdepodobnejšie je, že si klikne na link priamo v tele mailu. Ešte viac tomu pomôžete, ak obsah linku odprezentujete lákavo, napríklad „tu je príbeh, ako som ušetril zamestnávateľovi 50-tisíc eur zjednodušením procesu našej činnosti“.
  • Zdieľanie vášho článku na LinkedIn zvyšuje vaše umiestnenie na stránke. Keď niečo napíšete na LinkedIn a potom to zdieľate vo vašom okruhu kontaktov, získate pre váš post viac zobrazení aj zdieľaní. Algoritmus LinkedIn-u toto analyzuje a umiestňuje autorov vyššie v zozname vyhľadaných možností. To môže viesť k vyššiemu počtu ľudí, ktorí uvidia váš profil a požiadajú vás o spojenie.

Ako blogovať na LinkedIn

Blogovanie na LinkedIn, teda zverejňovanie dlhých postov, je relatívna novinka. Táto sociálna sieť túto možnosť otvorila pre všetkých registrovaných (doteraz mohli blogovať len mienkotvorci), aby ich motivoval k častejším návštevám. Už nestačí iba občasné nakuknutie v obdobiach, kedy nastávajú zmeny vo vašom pracovnom živote.

Na domácej stránke vášho profilu na LinkedIn pribudla ikonka „Write an article“. Ak ste si ju doteraz nevšimli, tento článok vás zorientuje. Prípadne si pozrite detailný postup blogovania krok za krokom tu. Do blogu môžete vkladať odkazy, vizuály, videá, infografiky. Dĺžka blogov nie je obmedzená, no LinkedIn odporúča nepresiahnuť tri odseky.

Nie je jednoduché autenticky a zaujímavo napísať príbeh o vlastných úspechoch a zvýšiť tak svoje šance u potenciálnych zamestnávateľov. LinkedIn preto ponúka niekoľko inšpirácií na vaše prvé blogy:

  • Akú konkrétnu radu by ste dali človeku, ktorý chce pôsobiť vo vašom odvetví?
  • Ako bude a malo by vyzerať vaše odvetvie o 5, 10 či 15 rokov a ako sa tam dostane?
  • Aký najväčší problém musí vyriešiť vaše odvetvie?
  • Aká zručnosť je nevyhnutná vo vašej pozícii alebo vo vašej firme?
  • Ako sa vaša práca, profesia alebo odvetvie zmenilo odkedy ste v ňom začali pôsobiť?
  • Čo iné by ste robili, ak by ste mohli začať úplne odznova a prečo?
  • Ako ste začali pracovať vo vašom odvetví?
  • Rady pre kariérny rast.
  • Budúce výzvy vašej profesie.

Podľa odborníka na budovanie osobnej značky Williama Arrudu najviac vyťažíte z blogovania na LinkedIn pomocou týchto krokov:

Majte stratégiu. Vždy, ak vám ide o nejaký výsledok, potrebujete plán. Zamyslite sa nad témami; formátom – či budete využívať najmä text alebo skôr obrázky a videá; frekvenciou – uprednostnite kvalitu nad kvantitou, no udržte si pravidelnosť; pouvažujte i štýle, akým budete písať.

Vytvorte zaujímavý obsah. Zaujmite stanovisko, nebuďte vágny. Vložte do obsahu aj citáty a odkazy. Zverejnite niekoľko blogov aj na nadčasové témy, ktoré sa neviažu na aktuálne dianie. Budú akýmsi základom vašej odbornosti, cez ktorý vás môžu vnímať čitatelia.

Buďte viditeľný. Keď blog zverejníte, zdieľajte ho cez všetky vaše kanály a vo všetkých skupinách, kde ste členom. Odpovedajte na komentáre čitateľov.

Merajte svoje úspechy. LinkedIn umožňuje sledovať relatívnu popularitu vašich postov – počet videní či zdieľaní.

Nevýhody blogovania na LinkedIn

Nie všetko je vo vašich rukách. Mali by ste to vziať do úvahy. Podľa blogera Rodofla Melogliho je nevýhodou naptíklad to, že je len malá šanca, že sa váš blog stane virálny; dávate svoj obsah zadarmo LinkedIn; nemôžete si merať ani využívať návštevnosť vášho blogu; nemôžete optimalizovať blog pre potreby SEO ani využívať Google Analytics; nemáte kontrolu nad komentármi; neviete si blog odlíšiť logom ani grafikou; nedokážete si naplánovať zverejnenie blogu. Melogli odporúča radšej vytvoriť si vlastnú stránku a na LinkedIn ju promovať.

Ako byť neprehliadnuteľný na LinkedIn si prečítate TU.

Ako blogovať na iných platformách

Ak sa chcete viac pohrať s vizuálom a obsahom vašich článkov, zvážte vlastnú webstránku. Založiť blog si môžete zadarmo na viacerých obľúbených platformách – WordPress, Blogger, Tumblr, TypePad, Weebly, Wix, Joomla. Základné porovnanie medzi týmito platformami nájdete tu, tu alebo tu. Najpopulárnejší,  najrozšírenejší a najodporúčanejší pre začiatočníkov je WordPress.

Zvoliť si správnu platformu pre vaše potreby je dôležité. Ak ste začiatočník, potrebujete niečo, čo je jednoduché, ponúka viacero vizuálnych tém, umožňuje interakciu s čitateľmi, dá sa prípadne za poplatok rozšíriť o ďalšie služby (ak by sa váš blog stal hitom).

Ako upratať dizajn blogu

Blog musí mať „uprataný“ vizuál, ktorý vedie čitateľa. Podľa Time.com vyše polovica (55 %) užívateľov strávi na webovej stránke menej ako 15 aktívnych sekúnd.

  • Využite medzery – medzery sú priestor okolo odsekov, textov, grafiky. Pomáhajú rozdeliť obsah a usmerňovať oči čitateľa po stránke. Nepreplňte stránku a udržte rovnováhu medzi zaplneným a voľným priestorom.
  • Formátujte text tak, aby sa dal očami „preskenovať“ – spôsob nášho čítania sa zmenil. Kĺžeme pohľadom po titulkoch, medzititulkoch, podtitulkoch, zvýraznených vetách, odsadených odstavcoch a podobne. Skoro nikto už nečíta text slovo po slove.
  • Minimalizujte farby – použite najviac 2 až 3 farby a zdôraznite naozaj to dôležité. Napríklad formulár na prihlásenie sa k odberu newslettera.
  • Vyčistite si „sidebar“ (bočnú vertikálnu časť vedľa hlavného textu) – preplnená bočná časť obrazovky s mnohými možnosťami je zbytočná. Umiestnite tam iba tie odkazy, ktoré naozaj čitatelia využijú. Potrebné je vyhľadávanie, kontakt, prihlásenie sa na odber, odkaz na sociálne médiá, rozdelenie kategórií. Nepotrebujete kalendár, aktuálne komentáre, štatistiky a podobne.
  • Zorganizujte si menu – nie každá stránka sa musí objaviť vo vašom menu na vrchu vašej stránky. Potrebujete tam určite „domov“, „o mne“, „kontakt“. Ďalšie relevantné podstránky sa môžu objaviť pri prechode myšou po názve stránky.
  • Zvoľte si responzívny dizajn blogu – vaša stránka by mala byť priateľská k mobilom. Teda schopná rozpoznať zariadenie, z ktorého sa čitateľ pripája, zmenšiť veľkosť obrázkov, premiestniť menu a podobne.

Keď spoznáte skvelý pocit z toho, ako bude váš okruh známych zdieľať váš článok, je celkom možné, že vás to chytí a nebudete chcieť prestať. Veľa šťastia s novoročnými predsavzatiami.

red, 29.11.2016