Je to každoročne sa opakujúci rituál, ktorý ale vie spôsobiť marketingovým i HR manažérom firiem poriadnu bolesť hlavy. Aký darček dať obchodným partnerom, zákazníkom a zamestnancom firmy pred koncom roka? Aby mal zmysel, potešil a prípadne aj poslúžil dlhšie ako len pár minút? Niekoľko tipov vám dá expert na darčekové predmety Martin Bušo zo spoločnosti CreoCom.

Pri výbere reklamných predmetov vždy pozeráme na individuálne potreby každého klienta. Iné preferencie má manažér, ktorý chce RP ako darček pre svojich zamestnancov, iné ten, ktorý chce „rozdávačku“. Odlišný je aj klient, ktorý sa chce RP poďakovať obchodným partnerom. Záleží i na príležitosti, pri ktorej sa darčeky budú odovzdávať. No a nezanedbateľným faktorom je odvetvie, v ktorom spoločnosť pôsobí.

Firmy si často vyberajú predmety, ktoré nie sú vhodné pre formu ich prezentácie či cieľovú skupinu. Navyše reklamný predmet musí mať svoj príbeh. Napríklad pre realitnú kanceláriu, ktorá chce obdarovať svojho zákazníka pri odovzdávke bytu, nie je vhodný textil s názvom realitky. Skôr sa hodí meracie pásmo s logom, ktoré šťastný majiteľ môže okamžite použiť pri zariaďovaní bytu, nikdy ho nevyhodí. Zároveň je pre takéhoto klienta vhodný A4 zápisník a napríklad ceruzka. Všetko darčeky, ktoré budú pre obdarovaného užitočné a neskončia v koši.

V prvom rade je teda potrebné odpovedať si na otázky:

  • Pre koho sú reklamne predmety určené, teda či sú pre zamestnancov, klientov alebo obchodných partnerov
  • V akom odvetví pôsobím
  • Pri akej príležitosti ich chcem použiť

Čo sa teda hodí pre rôzne cieľové skupiny?

Pre klientov a obchodných partnerov sa zvyknú vyberať reklamné predmety vyššej kvality a finančnej hodnoty:

  • Darčekové sety včeloviny a medoviny spolu s medom a orieškami
  • Značkové perá v darčekovom balení
  • Luxusné čokoládky Lýra
  • Kvalitne dáždniky
  • Elektronika: USB kľúče, powerbanky
  • Kvalitne darčekové tašky, batohy so solárnym panelom
  • Gravírované zapaľovače
  • IT vychytávky
  • Luxusné diáre s powerbankom a USB kľúčom
  • Čokolvek Made in Swiss – to má cveng
  • Púzdra a peňaženky pre ochranu údajov z bezkontaktnej platobnej karty

Pre zamestnancov sú typické praktické reklamné predmety:

  • Fleesové mikinyusb kľúče na mieru
  • Pletené rukavice so špeciálnou povrchovou úpravou na konci prstov pre písanie na mobile a tablete
  • Termofľaše a termopoháre
  • Turistické batohy na notebooky
  • USB kľúče
  • Dáždniky
  • Hrnčeky

Podľa odvetia podnikania

Univerzálnym reklamným darčekom sú diáre a kalendáre. Pre konkrétne odvetvia sa hodí:

Autodoprava

Pre klientov a obchodných partnerov napríklad USB kľúče v tvare auta alebo voňavé stromčeky. Pre zamestnancov kľúčenky, šiltovky, reflexné vesty či USB kľúče v tvare auta.

Obce

Pre obyvateľov obce je vhodný reklamný textil (tričká, šiltovky, kravaty), kľúčenky, perá, hrnčeky.

Stavebný priemysel

Pre zamestnancov USB kľúče, metre, vodováhy.

Kancelária

Poznámkové bloky, perá a iné písacie potreby, miničokoládky a roksové cukríky, čokoládové mince, hrnčeky.

Hotely a reštaurácieAkrylové rukavice, Black

Uteráky, zapaľovače, vizitky, tlačové materiály, kľúčenky.

Zdravotnícke zariadenia

Cukríky, vizitky, krabičky na lieky.

Telekomunikácie

Slúchadlá, obaly na telefóny.

Reklamné predmety podľa udalosti – napríklad:

Deň detí a deň otvorených dverí

Potrebné je zabezpečiť viacero reklamných predmetov pre deti, ako sú bublifuky, frisbee, jojo, maľovanky, farbičky, ceruzky, fidget spinner, reflexné pásky.

Firemné večierky

Vína, pivové súdky, medovina, darčekové sety.

Vianoce

Vianočné gule, vianočné poháre, vianočné sety medoviny a včeloviny, darčekové tašky.

Zaujímavosti

Zaujímavou možnosťou sú stieracie výherné žreby, ktoré si dávajú robiť niektoré spoločnosti (väčšinou nákupné reťazce alebo kiná), ktoré pre svojich zákazníkov organizujú rôzne súťaže.